Drama, Misterija, Teen / YA

Dona Tart – Češljugar // Moderan Dikensovski čitalački podvig

By In

Obožavam ogromne knjige. Naravno, činjenica da je knjiga ogromna ne znači da je dobra, ali uvek ću u ruke uzeti knjigu koja broji preko 700 strana. Takva je recimo bila knjiga A Little Life, koja je i dan danas jedna od mojih omiljenih, a s obzirom na to da je knjiga Češljugar (The Goldfinch) dobila Pulicera pre 5 godina, da je neverovatno hvaljena i da ima preko 800 strana, jednostavno se morala naći na mojoj listi.

Glavni junak ovog bildungsromana (romana odrastanja) je Teo Deker, koga upoznajemo kao klinca i pratimo njegov život nekoliko godina unapred. Teo Deker živi sa svojom majkom, a sve se menja kada oni odlaze u muzej kako bi njegova majka pogledala njenu omiljenu sliku, The Goldfinch, holandskog slikara Karela Fabriciusa. U tom trenutku nastaje eksplozija u samom muzeju, a Teo će, na način na koji neću otkriti, završiti sa slikom u svom posedstvu. Upravo od ovog trenutka kreće i radnja romana, a pratićemo Tea kroz neverovatne avanture, mesta i pre svega najrazličitije ljude koje on upoznaje dok je u posedstvu originalne slike iz muzeja.

Češljugar je roman koji je smešten u moderno doba, ali on u svojim koricama krije mnoštvo različitih stilova. Valjda kako je i priroda muzeja da približi različite stilove i epohe svim posetiocima, tako je i ovaj roman muzej različitih žanrova i stilova. Pre svega tu je žanr trilera i drame, jer pratimo Tea Dekera kroz neke neverovatno napete i misteriozne situacije, ali isto tako vrlo tužne. Tu je i žanr omladinske literature, koji je u jednom trenutku u romanu dosta jak, i postoji mogućnost da će to biti deo koji se nekima baš neće svideti.

Što se tiče samih stilova u romanu, i njih je previše. Ceo roman je vrlo Dikensovski, a ako ste čitali bilo šta od Dikensa, znaćete o čemu pričam. Takođe, neverovatno je koliko se oseća i momenat steampunk literature, iako faktički radnja romana Češljugar nema nikakve veze sa steampunkom. Ovo je upravo dokaz da je Dona Tart uspela da napiše jedan toliko atmosferičan roman koji predstavlja pravi rolerkoster, ne samo po zapletu, već i po stilu. To je upravo ono što mi se najviše svidelo u ovom romanu.

Skoro sam gledao jedan neverovatan TED Talk spisateljice Trejsi Ševalije u kom govori na koji način umetnost može da inspiriše osobu da napiše roman, pa ako imate 15 minute, pogledajte ovaj neverovatan video. The Goldfinch je samo još jedan dokaz da su umetnička dela neiscrpna inspiracija za romane, i da svako umetničko delo može da stvori pa i jednako dobru knjigu.

Iako volim predugačke romane, da li mislim da je Češljugar možda razvučen? Na momente je mogao biti kraći, ali ne puno, jer je upravo njegova dužina ono što ga čini ovoliko atmosferičnim i dobrim. Češljugar (The Goldfinch) je svakako jedan podvig, ali zaista vredan. Obratite pažnju na ovaj roman koji će se, verujem, naći i na srpskom jeziku vrlo brzo (s obzirom na to da filmska adaptacija romana izlazi u Septembru). Ukoliko želite da je kupite odmah, možete je naći u Laguni i Vulkanu na engleskom (košta negde između 1500 – 2000 ako se ne varam) ili je poručiti sa Book Depository sajta ovde (cena je 13.5 evra). A ukoliko Vas ja nisam ubedio da pročitate ovaj roman, Zorana sa bloga Knjigoteka je napisala zašto se njoj ovaj roman svideo, pa evo dodatnih razloga!