Fantastika, Misterija, Triler

Felisija Jap – Juče // Interesantna kritika današnjeg društva zavisnog o tehnologiji

Čitali smo mnogo knjiga iz žanra fantastike u kojima je društvo podeljeno u više klasa. Takav je bio roman Igre gladi, posebno je takav bio roman Divergentni. Felisija Jap, spisateljica roman Juče je društvo podelila u malo drugačije klase – ne po religiji, ne po bogatstvu, već po tome koliko mogu da se sete. Što zapravo zvuči prilično interesantno, ovo je možda podela koja je najbizarnija. O čemu je roman Juče, i kako je to Felisija Jap uspela da kroz fantastiku napiše dobar triler?

Priča je smeštena u idiličan Kembridž u Britaniji, a protagonisti romana su Mark Evans, uspešan pisac i političar, i njegova lepa plava žena Kler. Ipak, nije sve savršeno u Kembridžu. U ovoj alternativnoj stvarnosti, ljudi toliko zavise od tehnologije da njihov mozak krešuje svakih 24 iili 48 sati. Iz toga razloga, društvo je podeljeno na Jednodnevce, odnosno ljude koji se sećaju poslednja 24 sata, i Dvodnevce, elitu koja se seća duplo više. U mozgovima građana ipak ostaju one najosnovnije stvari kao što su ime, posao i porodica, ali sve ostalo treba da se zapisuje u e-dnevnike koji oni vode svako veče kako bi znali kako da nastave svoj život sutradan. Naravno, vlast može da odluči da li će zadržati taj unos u e-dnevnik ili će ga potpuno izrbisati, u zavisnosti od toga kako im odgovara.

Priča počinje kada Kler shvati da već 24 sata živi u histeričnom stanju. Ona je veče pre toga odbila da napiše e-dnevnik kako se ne bi sećala, ali zna da se desilo nešto vrlo ružno i zastrašujuće. Njen suprug Mark zna sve jer je Dvodnevac, ali ne želi da komentariše. To jutro, par će na radiju čuti o ubistvu Sofije Ajling, a vrlo brzo će se policija pojaviti na Evansovim vratima kako bi ispitala Markov odnos sa žrtvom. Ali kako rešiti ubistvo ako se sećamo samo dan ili dva unazad? Na samom početku knjige, u prologu, možemo pročitati Sofijin unos. Ona sebe opisuje kao ’’ravnu kao dasku i klempavu’’. Ona je provela 17 godina u ludnici, a sada kada je slobodna i bogata, želi da se osveti svima koji su joj zgrešili. Takođe, ona misli da je jedina osoba na zemlji koja se sveća apsolutno svega, i zbog toga misli da će uspeti da se izvuče sa ubistvima.

Juče je očigledno kritika današnjeg društva, prvenstveno Engleske. Pre svega, u pitanju je društvo koje je toliko zavisno od tehnologije da to bukvalno utiče na njihov mozak. Ovo je takođe i kritika modernog doba u kom ljudi koriste tehnologiju za apsolutno sve – alarme, kalendare, kamere, zabavu. Sa druge strane, Jednodnevci i Dvodnevci su metafora klasnog društva Britanije, gde su Dvodnevci bogati ljudi, vlasnici multimilionerskih kompanija i poslovni magnati, dok su ljudi koji se sećaju samo 24 poslednja časa oni koji se bave malo jednostavnijim poslovima. Oni su u knjizi opisani kao ljudi koji se bave stiptizom, lokalni policajci i ljudi sa tetovažama. Ako je Jednodnevka lepa, odnosno ako poseduje sve ono što muškarac traži u ženi, ona ima mogućnost da se uda za Dvodnevca i tako sebi osigura lepu budućnost. Zvuči poznato?

Ono što su kritičari zamerili Felisiji Jap, što je takođe vrlo vidljivo u romanu, je to što su likovi vrlo površni i nisu razrađeni na dobar način. Ipak, Juče predstavlja štivo koje je pre svega tu da bude interesantno, ne kvalitetno, i da nam pomogne da prekratimo vreme kada nam se to radi. I taj posao sasvim odlično obavlja. Takođe, ovo nije samo roman koji će voleti ljubitelji trilera, već i ljubitelji naučne fantastike. Ukoliko ste oboje, onda je ovo definitivno roman koji bih Vam preporučio. Da li za autobus ili voz, kišno popodne, ili roman koji ćete ovog leta nositi na plažu nije ni bitno – Juče je tu da nas malo razonodi.

Na samom kraju, moram da priznam da volim sve romane koji u sebi imaju neku skrivenu poruku ili čija je priča metafora za današnje društvo, a Juče Felisije Jap to svakako jeste. Kroz prizmu nekog alternativnog sveta, možemo vrlo lako da napravimo paralele ka ovom u kom mi živimo, i vidimo šta je to što nas koči, šta je to što činimo i na koje sve načimo pretimo samima sebi.

Spisateljica Felisija Jap

Naslov originala: Felicia Yap – Yesterday

Izdavač: Vulkan izdavaštvo