Drama, Triler

Malin Pešon Đolito, ”Živi pesak” // Kako je došlo do masovnog ubistva?

By In

Trileri. Kao neko ko ih ne čita često, baš sam dosta pisao o ovom žanru na blogu. Naravno, nije da bežim od čitanja trilera zato što smatram da je loš žanr, naprotiv. Mislim da je jako teško napisati dobar triler koji u svojoj srži sadrži nešto više od obične potrage za ubicom koja se razliva na preko 300 strana. Međutim, neki trileri su zaista drugačiji od drugih, i jedan od njih jeste Živi pesak, švedske autorke Malin Pešon Đolito. Naravno da nisam u pravu kad ovo kažem, ali sve što je iz Švedske nekako asociram na kvalitet. Ali nekako, do sada sam se susreo sa jako, jako dobrim stvarima koje su izašle iz Švedske, počevši od njihove sjajne elektronske i pop muzike pa sve do nekih odličnih trilera koje sam pročitao (kao, na primer, Pustoš) i filmova koje sam pogledao. I upravo ovo što sam rekao i jeste jedna od glavnih tema ovog romana – da li je Švedska baš toliko idealna država bez ikakvih mana?

Pre svega, o autentičnosti ovog dela govori i činjenica da je Malin Pešon radila kao advokat u najvećoj pravnoj firmi u Švedskoj, a zatim i kao službenica Evropske komisije u Briselu, što joj daje poseban uvid u tematiku o kojoj piše. Roman Živi pesak počinje masovnim ubistvom u jednoj srednjoj školi u Švedskoj, a već od početka nam je jasno da je protagonistkinja, Maja Norberg, uhapšena i da joj se sudi za ovaj zločin. Mnogo volim romane kojima je priča smeštena u sudnici, i to je takođe jedan od razloga zbog kojih sam uzeo da čitam ovaj roman. Od početka se upoznajemo sa Majom koja je u zatvoru i koja čeka suđenje, i ona nas tu, kao narator, upoznaje sa žrtvama ovog masovnog ubistva, ali i sa svojim advokatima, tužiocima, svojim roditeljima, i roditeljima žrtava. Maja Norberg je kao narator vrlo direktna i vrlo je teško poverovati joj jer i mi, kao čitaoci, nismo sigurni u to šta se desilo. Nekako smo naučeni da, čitajući trilere, automatski pomislimo da se tu možda krije neki drugi ubica i da naš narator nikako nije počinio zločin, ali tu se ovaj roman razlikuje. Do samog kraja mi nećemo biti sigurni ko je zapravo počinio ovaj zločin – Majin momak Sebastijan koji je takođe jedna od žrtava masakra, samo Maja, Maja i Sebastijan zajedno, ili možda neka potpuno treća osoba koja tek treba da se pojavi u romanu.

Uzimajući ovo u obzir, možemo slobodno reći da je ovaj triler jedan od napetijih, prvenstveno iz razloga što znamo šta se desilo, ali ne znamo kako je do toga došlo. Ali, Živi pesak nije samo triler. Ovo je drama prerušena u triler, i to nam postaje jasno posle nekoliko desetina strana. U stilu jedne Done Tart iz Tajne istorije, Malin Pešoto nas vodi u živote žrtava i oslikava nam kakav je to bio njihov odnos, koje su bile njihove tajne, šta su radili u slobodno vreme, ko se drogirao a ko dilovao drogu i ko je u koga bio zaljubljen. Presjajno je spojila tinejdžerski glas i glas odraslih osoba, jer o odnosu ovih srednjoškolaca nema ničega detinjastog. Oni su tinejdžeri sa ozbiljnim problemima, zavisnostima i odnosima koji vrlo lako mogu da se preslikaju na živote odraslih ljudi. Ovakvo pisanje nečega što se kategoriše kao triler je prilično rizično jer će ga veliki broj ljubitelja ovog žanra ostaviti po strani zbog manjka detektivske priče i tog ”pronalaženja tragova” koje bi vodilo do neke katarzične završnice. Ali Đolito je uradila odličan posao jer roman nije ni u jednom trenutku dosadan, već nam daje mogućnost da saznamo više o samim likovima i da ih doživimo kao ljude iz naše okoline. Da li bi mogao biti za nijansu kraći? Da, ali ovih 400 strana ne predstavljaju toliki problem jer je Maja zaista interesantan pripovedač.

Ipak, ono što Živi pesak čini dobrim romanom nisu samo super razrađeni likovi. Malin Pešon je istu količinu vremena posvetila pišući o bitnim pitanjima, kao što su rasizam i nacionalizam u Švedskoj, ali i sam način na koji Švedska funkcioniše. Kroz likove kao što je Klas, jedan od najbogatijih ljudi u Švedskoj i Sebastijanov otac, shvatićemo da nije sve kao što izgleda. Osim svega toga, tu je i tematika nevinosti u zločinu, i pitanje sa korica romana, Da li smo baš svi nevini dok se ne dokaže suprotno?, zaista jeste bitan motiv. Da li pravni sistem funkcioniše baš onako kako bi trebalo? Ovo je motiv koji se pojavljuje u mnogim romanima, kao što su recimo Marsova soba ili Crno više nije u modi, ali ovde je to podignuto na malo viši nivo. Naime, od kako se zločin desio, mediji su pisali o Maji Norberg kao o ubici, što je javnosti stvorilo posebnu sliku o njoj. Koliko puta se to nama desilo? Koliko puta smo doneli pogrešne zaključke samo zbog sumnje da se nešto desilo, bez da se zapravo dokaže? Maja Norberg je od starta u gubitku – o njoj Švedska misli sve najgore i svako ima neko svoje mišljenje o njenoj presudi, zahvaljujući medijima. Ovo je zapravo roman o predrasudama. Predrasudama prema slučajnostima i okolnostima, predrasudama o ljudima druge nacije i druge vere, predrasudama o ljudima drugačije boje kože, statusnog simbola. Živi pesak je, kad malo bolje razmislimo, jedan mikro univerzum u kom ima svega sa čim se mi kao narod, susrećemo na dnevnom nivou.

Neko je jednom rekao da je slučajnost način koji Bog koristi da ostane anoniman. Sve što ima smisla posledica je slučajnosti. To važi bilo da ste rođeni bogati ili siromašni, kao žena ili transseksualac, bilo da ste uspešan umetnik ili ste osvojili dvadeset pet miliona na lutriji. Samo slučajnost. Morate da igrate da biste pobedili.

Sve u svemu, ovo je jedan triler koji se čita kao drama, ali zadržava to ”pravilo trilera” da se pročita što pre. Preterano seckanje ovog romana i ”razvlačenje” neće izvući njegov maksimum. Zato, ako volite dobre krimi priče a želite malo da znate o psihološkim motivima i ubica ali i o psihologiji žrtava, sačekajte da imate nekoliko slobodnih dana i onda se upustite u ovu priču, verujem da će vam se dopasti. Ako ga poručite preko sajta izdavačke kuće (link je dole), ostvarujete popust od 20%. Ovaj roman je nazvan jednim od  boljih evropksih krinminalističkih roman 2018. godine, i zbog toga je dobio i svoju ekranizaciju u vidu serije Quicksand na Netfliksu.

spisateljica Malin Pešon Đolito / Fotografija: Ahlander Agency

Naslov originala: Malin Persson Giolito – Störst av allt

Izdavač: Dokaz izdavaštvo

Broj strana: 398