Drama, Istorijski, klasik

Teme, motivi i simboli u Stajnbekovom “Istočno od raja”

By In

Džon Stajnbek (1902 – 1968) je jedno od zvučnijih imena savremene američke književnosti. Njegovi romani se smatraju klasicima za buduće generacije, a nije ni čudo s obzirom na to koliko je čitan i voljen od strane ljubitelja književnosti. Njegova dela ne samo da su čitana kako redovno tako i u školama širom Amerike, već su bile i inspiracija za velike filmske i TV likove. Ako ste ikada čuli za Stajnbeka, verujem da ste čuli za jedno od njegova tri najpoznatija dela –  Istočno od raja, Plodovi gneva, i novelu O miševima i ljudima. Svako njegovo delo je tematski vrlo kompleksno, i to je i jedan od razloga zbog kojih se svaki njegov roman kotira kao remek-delo. Ipak, njegov  magnum opus je roman Istočno od raja, jedan slojeviti čitalački podvig od preko 700 strana  sa  fascinantnim likovima koji se nikada ne zaboravljaju i temama koje mogu da se analiziraju dosta dugo. Ukoliko niste čitali Istočno od raja, a volite kvalitenu književnost, onda je ovo pravo vreme da je pročitate jer nećete zažaliti ni jedan sekund. Međutim, da bi se ovaj roman shvatio kako bi trebalo, potrebno je obratiti pažnju na sve one skrivene slojeve koje je Stajnbek u njega ubacio. Iz tog razloga, ukoliko ste ga pročitali a niste ni sa kim diskutovali, ili planirate da ga pročitate, evo koje su to teme, simboli i motivi u Stajnbekovom savršenstvu zvanom Istočno od raja.

Radnja romana smeštena je početkom XX veka u dolini Salinas, u Kaliforniji. Priča prati dve porodice, porodicu izbeglu iz Irske, Hamiltonove, i porodicu Trask, odnosno dva brata – Adama i Čarlsa. Životi ove dve porodice će se preplitati kroz roman više puta, a kroz drugi deo romana on pokriva i sledeću generaciju, mahom sinove Adama Traska. Nije ni čudo što ovaj roman nazivaju romanom biblijskih razmera, jer ovo nije samo jedno književno remek-delo, već je i knjiga koja na sebi svojstven način ponovo prepričava priču o biblijskim likovima Adamu i Evi i Kainu i Avelju. Dakle, hajde da se bacimo na analizu ovog romana. Sledi nekoliko glavnih tema, motiva i simbola, jer je, da bi se sve pokrilo, bila potrebna jedna disertacija. (Upozorenje: Ukoliko niste čitali roman očekujte spojlere)

Teme

Borba između dobra i zla

Kao glavna tema ovog romana jeste borba između dobra i zla, i to je očigledno u više navrata u samom romanu. Osim podele same doline Salinas na deo koji je plodan i deo koji je neplodan, borba između dobra i zla je vidljiva u odnosu Adama Traska i njegove supruge Keti Ejms. Svaki lik u ovom romanu se bori sa onim šta je ispravno a šta nije, i često se u romanu likovi pitaju da li je potez koji će napraviti dobar ili loš. U Ketinom slučaju, situacija je obrnuta. Ovo je borba koja prati porodice Hamilton i Trask kroz generacije – od Sajmuela Hamiltona i Sajrusa Traska (kao najstarija generacija likova) pa sve do Erona i Kala, koji su poslednja generacija ispričana u romanu.

Borba za očevu ljubav

Ono što je takođe evidentno jeste da se kroz ceo roman provlači nit o očinstvu i sinovima. Baš kao što je to bio slučaj sa Kainom i Aveljom (više o tome malo dole), i ovde je figura oca uvek više privržena jednom sinu. U porodici Trask ovo je vidljivo u obe generacije. Naime, u prvoj generaciji Traskovih, vidi se da je Sajrus privrženiji sinu Adamu nego što je Čarlsu, i to bez ikakvog razloga. Ovo je posebno vidljivo u sceni kada sinovi poklanjaju ocu poklon za rođendan, gde će Sajrus više da se obraduje kučetu koje mu je Adam poklonio nakon što ga je pronašao na ulici nego nožu koji mu je poklonio Čarls radeći vredno da bi za to zaradio novac. Međutim, iako je Adam prilično svestan ove situacije, on će ponoviti iste greške sa njegovim sinovima Eronom i Kalom.

Identitet

Iako nije toliko očigledno, sam identitet i kriza istog jeste jedna od krucijalnih  ideja u romanu. Osim činjenice da se svaki od sinova bori sa tim gde pripada, posebno u slučaju Kala i Čarlsa koji nikako ne mogu da zasluže ljubav svoga oca iako su deo te porodice, ovo je najočiglednije u liku Lija, porodičnog prijatelja porodice Trask i Adamovog sluge. Iako je iz Kine, Li je zapravo ta figura u romanu koja se čini najčitanijom i najsvesnijom. On, u nekim situacijama, može da vuče paralele na samog Boga. Njegov engleski je perfektan, što se u jednom trenutku i pominje u romanu kao izuzetno čudnim. Semjuel, glava porodice Hamilton je takođe jedan  primer ovoga jer svi očekuju da bude živahan i duhovit dok je on zapravo sušta suprotnost – odmeren i ozbiljan. Kriza identiteta je takođe vidljiva i u samoj Keti Ejms, i tu se Stajnbek igra sa polovima. Keti Ejms je glavni antagonista romana ali njena uloga u ovom romanu liči na muške uloge, posebno ako se uzme period u kom je roman pisan. Ona iskrorišćava ljude onako kako ona želi, ozbiljno se bavi prostitucijom i kasnije podvođenjem devojka,  i to radi kao pravi bos i na jedan ”muški” način, naravno imajući u vidu period u kom se radnja odigrava.

Motivi

Bibliska priča o Kainu i Avelju

Iako je biblijska priča o Adamu i Evi isto prisutna u romanu u vidu Adama i Keti i Erona i Ejbre, ipak je priča o Kainu i Avelju ta koja je dominantnija. Kao što je već rečeno, kroz obe generacije pratimo po dva brata – u prvoj to su Adam i Čarls, a prva  slova njihovih imena jasno stavljaju do znanja kog biblijskog brata predstavljaju. Kasnije u romanu to su Eron i Kal, i čak se i tu Stajnbek igrao sa imenima (Eron se u engleskom piše Aron, dok je Kal Cal – baš kao Cain i Abel). U obe situacije jedan brat je taj koji je  favorit kod svog oca, baš kao i u ovoj biblijskoj priči. I na samom kraju, ovaj motiv postaje još složeniji kada njihovi gresi budu ti koji će uticati na sam tok kako radnje, tako i života porodice. Vrhunac ovog motiva jeste momenat u kom Adam dobija sinove, što na jedan  savršen način predstavlja biblijski momenat prvog čoveka Adama, koji dobija sinove Kaina i Avelja.

Nasleđe i bogatstvo

Neretko u romanu se srećemo sa idejom novca, borbe za novac i nasleđem.  Već u prvoj četvrtini romana saznajemo da se porodica Trask obogatila tako što se pretpostavlja da je njihov otac ukrao novac, dok se vrlo često  u romanu sam novac nasleđuje. Ovde Stajnbek ostavlja prostora za debatu da li je nasleđen novac isto što i novac teško zarađen. Keti je u ovom smislu izuzetno bitna, jer je ona ta koja je sama sebi stvorila zaradu, ali opet na nepošten i potpuno surov način. Bogatstvo Traskovih se nadovezuje na prethodni motiv, jer baš kao i prvi greh, i bogatstvo ove porodice se prenosi sa kolena na koleno i zaista ne donosi ništa pozitivno.

pisac Džon Stajnbek

Simboli

Dolina Salinas

Sama dolina Salinas, odnosno mesto u kom se radnja odigrava svojim većim delom, jeste glavni simbol u ovom romanu. Knjiga počinje detaljnim opisom ove doline, i Stajnbek naširoko (ali opet na jedan neverovatan način) opisuje ovu dolinu i njenu podeljenost na plodan i neplodan deo, što će igrati veliku ulogu u samom romanu.

Čarlsov ožiljak

Iako je usko vezan za sam motiv o Kainu i Avelju, Čarlsov ožiljak i jeste jedan svojevrstan simbol u romanu. Naime, u jednom trenutku dok bude radio, Čarls će doživeti nezgodu koja će mu ostaviti jedan, kako narator kaže, izuzetno ružan ožiljak na čelu koji će ga pratiti kroz ceo roman. Iako se priča oko samog ožiljka razlikuje od biblijske priče, prilično je evidentno da je ovo zapravo ožiljak koji služi da označi Čarlsa kao Kaina ove generacije.


Roman Istočno od raja za srpsko tržište  izdaje izdavačka kuća Laguna, kao i ostala Stajnbekova dela. U trenutku pisanja ovog članka, sva izdanja romana su rasprodata sa pričom da će se doštampavati u budućnosti. Epizodu Bukmarkić podkasta koja se bavi ovim romanom možete poslušati ovde.

srpsko izdanje romana