savremena književnost

Viržini Depent, “Vernon Trodon (Tom 3)” // Pariz kao glavni lik u maestralnoj završnici ove rokenrol trilogije

By In

Mnogo ljudi, uključujući i mene, često izbegava da se upusti u neki serijal prosto iz razloga što više delova jedne priče oduzima dosta vremena koje bi možda potrošili na neke druge knjige ili možda filmove. Iako prilično volim serijale, u poslednjih par godina mi se desilo da dignem ruke od ideje da ih čitam samo iz tog razloga – ne želim nikakav pritisak da moram pročitate nekoliko delova jedne priče, posebno ako mi se prvi deo ne dopadne previše. Na nagovor Zorane sa bloga Knjigoteka, u moje ruke je početkom godine pao prvi deo trilogije Vernon Trodon, i nakon moje opsesije istim, odlučio sam da pročitam sva tri dela u toku 2020. godine, ali sa određenim razmakom kako bih mogao da ponovo zaželim sve junake a da u međuvremenu pročitam i nešto drugo. I sada kada se ova saga završila, mogu samo da kažem da je ovo među najboljim knjigama savremene književnosti koje sam pročitao, i nije mi žao ni jednog jedinog sekunda. S obzirom na to da vam ovaj prikaz neće ništa značiti ukoliko niste pročitali prva dva dela, biće kratak. A vi, ukoliko ne znate o čemu se radi u trilogiji Vernon Trodon, pročitajte prikaze prvog i drugog dela.

Isto kao u prethodna dva posta, pre nego što se upustimo u treći tom, evo nešto kratko o Viržini Depent jer je njena priča zaista fascinantna. Naime, Viržini je rođena 1969. godine, i bavi se pisanjem romana i snimanjem filmova. Život Viržini Depent je bio posve neobičan i drugačiji – ona se bavila kako prostitucijom, tako i radom na pipšouovima, radila je u prodavnici ploča ali i kao kritičar porno filmova. Kao mala bila je žrtva i silovanja i nasilja, i sve ove stvari su je inspirisale da u svojim romanima piše o marginalizovanim ljudima i o ljudima koji žive na obodima društvenih normi. Depentova se pre svega bavi generacijom X, i načinom na koji je ta konkretna generacija napravila seksualnu revoluciju u svetu. Ona piše o drogama, o žurkama, o konstantom seksu, o ljudima koji žive na ulici ili o onima koji preživljavaju dan za danom ne znajući šta će im se desiti sutra. Takvi su joj likovi u romanima, i takvi su joj likovi u filmovima. Njen najpoznatiji film, koji je radila po svom romanu, jeste film Kresni me, francuski triler iz 2000. godine.

E sad, ako ste čitali prva dva dela ove trilogije, začudiće vas činjenica da je treći donekle drugačiji od prva dva. U prvom tomu smo i mi tragali za nestalim kasetama Aleksa Bliča, dok smo u drugom delu razmišljali o misterioznoj smrti Votke Satane. Treći deo je dosta neobičan – Viržini Depent zadržava svoj stil i svoj rečnik koji je često dosta vulgaran, ali je sama atmosfera u romanu dosta drugačija. Reklo bi se da je proširila svoju listu tema koje želi da pokrije u ovom serijalu, i one najteže i najljudskije su upravo te kojima se Viržini bavi u ovom romanu. Počevši od toga da se grupa neprilageđnih oko Vernona Trodona sastoji od najvećih otpadnika iz društva, odnosno ljudi koje društvo smatra otpadnicima, kao što su porno zvezde, transeksualci ili narkomani, do toga da je islam i terorizam velika tema. Svi mi imamo predrasude, i Depentova će nam to pokazati. Nebitno koliko smo tolerantni ili koliko mislimo da smo tolerantni, treći deo ovog serijala će nam pokazati da uvek postoji taj 1% nas koji bi možda biti malo bolji ili tolerantniji.

Još jedna interesantna činjenica jeste ta da je Vernon Trodon, junak prva dva toma pa i samog serijala, dosta odsutan u trećem tomu. Votke Satane na primer uopšte nema, niti je njena priča išta bitna za ovaj deo, ali isto tako Vernona ne viđamo baš često, iako se dosta pominje. U trećem tomu, glavni junak nije Vernon, već sam Pariz. Ako sednemo i razmislimo, shvatićemo da je Pariz zapravo glavni junak ovog romana od prve stranice, i Viržini Depent ga gradi isto kao što bi gradila lik nekog drugog glavnog lika, i u tome je jedna skrivena čar ovog romana. Mi možda mislimo da je sudbina Vernona Trodona ta koja je poenta ovog romana, ali zapravo, Viržini nam pokazuje savremeni Pariz i kako on može drugačije da utiče na ljude. Ne verujem da postoji roman koji će nam na bolji način objasniti kako savremeni život u njemu funkcioniše. Na sve to, serija terorističkih napada na ovaj grad je takođe nešto o čemu Viržini Depent govori, i upravo ovako ubacuje tematiku terorizma, islamofobije i migranata u celu priču.

Nemam šta mnogo da govorim o ovoj knjizi a da nisam rekao u prva dva dela. Zaista nam je, koristeći njen jezik, Viržini Depent jebala kevu i ovim delom. Cela trilogija je jedno rokenrol remek delo, u kom je muzika jedan sastavni deo. I sam treći tom počinje pričama o Trodonovim konvergencijama, odnosno okupljanjima ljudi gde se sluša muzika koju Trodon, poznavalac kvalitetne muzike zahvaljujući činjenici da je dugo godina držao prodavnicu ploča gde su sve face dolazile, pušta. Doslovno seks, droga i rokenrol.

Da li čitati Vernona Trodona? Obavezno. Ako volite kvalitetnu savremenu književnost, i na sve to volite stari rok, stari pop, rokenrol ili malo tvrđi zvuk, obavezno uzmite ovu trilogiju u ruke. Svaki tom je drugačiji i svojstven, a opet će vam se celokupna priča dosta dopasti, u to duboko verujem. Napisan je fantastično, stil je perfektan, jezik izuzetno moderan a da to ne zvuči otrcano, neke Viržinine misli neprocenjive.

spisateljica Viržini Depent / foto: The Guardian

Naslov originala: Virginie Despentes – Vernon Subutex, Tome 3

Izdavač: Booka

Broj strana: 325