savremena književnost

Zabranjena knjiga “Kineski san” Ma Đijena: Satirični prikaz političkog sistema u Kini

Ima nešto vrlo magnetično u zabranjenim knjigama da nas teraju da ih pročitamo. Zašto su bile zabranjene? Tokom vekova, mnoge su se knjige našle u ovom problemu, kako zbog tema kojima se bave, tako i zbog načina na koji predstavljaju određene državne sisteme. Neke od najpoznatijih knjiga današnjice su u jednom trenutku bile zabranjene u nekim delovima sveta – Orvelova 1984 je bila zabranjena, roman Najplavlje oko Toni Morison, Ruždijevi Satanski stihovi. Jedna od takvih knjiga, koja je zabranjena isključivo u Kini jeste i Kineski san kineskog pisca Ma Đijena koji već nekoliko godina živi u Londonu jer mu je ulazak u Kinu zabranjen.

Da bi se kratki roman Kineski san najbolje razumeo, potrebno je imati veliko predznanje o modernoj kineskoj istoriji, tačnije o periodu nakon Drugog svetskog rata kada je nastupila Kulturna revolucija, jedan užasno mračan period kineske istorije o kome se tek skoro počelo govoriti. Naime, Kulturna revolucija je bila pokret u Kini koji je trajao čak 10 godina, od 1966. pa sve do 1976. godine, kada su milioni umrli i poginuli od strane drugih građana koji su bili mišljenja da se protiv političkog sistema i države ne sme govoriti. Ono što je najfascinantnije jeste da su crvenogardaši, odnosno ljudi koji su se borili na strani države, ubijali svoje i to bez ikakve naredbe sa vrha. O ovom istorijskom periodu u Kini možete dosta toga pronaći na internetu, i savetujem vam da to uradite ukoliko želite da iz Kineskog sna izvučete ono maksimalno.

Iako će mnogima biti vrlo konfuzna, ova knjiga počinje sa piščevim prologom koji će vam približiti kontekst ove novele. Ono što je takođe bitno je napomenuti da je ova knjiga zabranjena u Kini zbog teme, kao i to da je sam Ma Đijen nepoželjan tamo, i trenutno živi i radi u Londonu. Kineski san je satira na sadašnji politički sistem u Kini, i na tu univerzalnu ideju kineskog sna Si Đinpinga, koji bi trebalo da predstavlja neku vrstu odgovora na američki san, samo komunističkije. Glavni lik u ovom romanu je Ma Daode, predsednik fiktivne Kancelarije za san, koji za zadatak ima da sanogramima izbriše individualne želje građana (nepoželjne za vlast), kako bi svi imali baš kineski san kao univerzalan. Prateći korumpiranog Ma Deodea, ženskaroša, saznajemo dosta o trenutnom poličitkom sistemu u Kini, a mnoge delove možemo povezati i sa našim sistemom. Međutim, Ma Deodea opterećuju scene i sećanja iz prošlosti iz perioda Kulturne revolucije u Kini (1966-1976), revolucije koja je odnela nekoliko miliona nedužnih života koji su bilo kako iskazali nepoštovanje prema tadašnjoj vladajućoj partiji. Ma Daode oseća grižu savesti zbog učestvovanja u toj revoluciji o kojoj se zna tek od skoro zna u Kini jer je bila izbrisana iz istorije.

Ovu knjigu porede sa Orvelom i Hakslijem, i donekle imaju sličnosti. I ovo je satira nekog političkog sistema i trebalo bi skinuti kapu Đijenu za hrabrost koja mu je bila potrebna da izda ovaj roman. Kineski san je dobar roman, iako bi trebalo da vas zanima ova tematika ako planirate da ga čitate. Ima mana, ali je skroz fino štivo ako volite političke satire, zabranjene knjige, ili prosto hoćete da saznate nešto o modernoj kineskoj istoriji i politici.

Ma Đijen, foto: Time

Broj strana: 150

Izdavač: Darma Books